Χιλή: 50 χρόνια μετά την ατιμία
Ο νεοφιλελευθερισμός στην άκρη του πολυβόλου
Roberto González Amador - Éric Toussaint
Σκίτσο: Σόνια Μητραλιά (1985)Το πραξικόπημα κατά της κυβέρνησης του προέδρου της Χιλής Σαλβαδόρ Αλιέντε, που έγινε στις 11 Σεπτεμβρίου 1973, έκλεισε με βάναυσο και βίαιο τρόπο το δρόμο που είχαν πάρει αρκετές χώρες της Λατινικής Αμερικής στην κατεύθυνση ενός κράτους πρόνοιας και εθνικής κυριαρχίας πάνω στους φυσικούς τους πόρους. Η Χιλή προανήγγειλε αυτό που επρόκειτο να συμβεί σε όλο τον κόσμο τα επόμενα δέκα χρόνια: την αντεπίθεση του ιμπεριαλισμού, ειδικότερα των Ηνωμένων Πολιτειών, κατά των πολιτικών αναδιανομής του εισοδήματος, της ενδογενούς βιομηχανικής ανάπτυξης και της οικοδόμησης αυτού που έγινε γνωστό ως κράτος πρόνοιας", εξηγεί ο Éric Toussaint, ιδρυτής της Επιτροπής για την κατάργηση των παράνομων χρεών (www.cadtm.org) και μέλος του επιστημονικού συμβουλίου της Association pour la Taxation des Transactions Financières (ATTAC) της Γαλλίας.
Πενήντα χρόνια αργότερα, το πραξικόπημα κατά της νόμιμα εκλεγμένης κυβέρνησης του Σαλβαδόρ Αλιέντε σηματοδοτεί ένα ιστορικό σημείο: την επιβολή ενός μοντέλου, το οποίο γνωρίζουμε ως νεοφιλελεύθερο, μέσω της χρήσης βάναυσης βίας κατά των λαϊκών τάξεων", προσθέτει σε συνέντευξή του στη La Jornada.




Στο τέλος του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, διαδόθηκε ένας μύθος: η γερμανική εργατική τάξη δήθεν δεν αντιστάθηκε στον φασισμό. Στην πλειοψηφία της υποστήριξε τάχα τον Χίτλερ.





Μετά το θάνατο του νεαρού Nahel, οι εργατικές γειτονιές έχουν κινητοποιηθεί. Αυτή η κινητοποίηση είναι νόμιμη. Και η πηγή της βίας βρίσκεται στην αστυνομία, στον Νταρμανέν και στον Μακρόν, που είναι υπεύθυνοι για αυτή την κατάσταση.






Μόνο ξεκινώντας από την κεντρικότητα της ταξικής πάλης μπορούμε να εξηγήσουμε την ανάπτυξη του εθνικισμού. Ωστόσο, το ότι η θεωρία του ιστορικού υλισμού δίνει στην ταξική πάλη πρωταρχική θέση στην ιστορία δεν σημαίνει ότι η ταξική πάλη είναι ο μοναδικός παράγοντας της ιστορίας. Στην πραγματικότητα, σε διαφορετικές χρονικές στιγμές της ιστορίας άλλοι παράγοντες μπορούν να γίνουν πρωταρχικοί. Όποτε όμως ρωτάμε γιατί άλλοι παράγοντες μπορούν να γίνουν πρωταρχικοί, οδηγούμαστε πίσω στο ζήτημα της ταξικής πάλης. Η ανάπτυξη του εθνικισμού είναι μια τέτοια περίπτωση.

Προσπαθώντας να βάλω μια τάξη στις ιδέες και -αλίμονο- και στις αναμνήσεις μου για τον Ερνέστ Μαντέλ, δεν βρίσκω να πω τίποτα άλλο παρά ότι αποζήτησε πάντα την ουσία της ζωής. Τόσο των ανθρώπων στο σύνολο τους, όσο και του καθένα ξεχωριστά.
Τούτες τις μέρες πριν από 80 χρόνια, τον Απρίλη του 1943, άρχιζε η εξέγερση του Γκέτο της Βαρσοβίας ενάντια στο ναζιστή δήμιό του. Την ώρα που ο αντισημιτισμός, μαζί με το φασισμό, ξανασηκώνουν κεφάλι και στη νέα γενιά της εβραϊκής Διασποράς αρχίζουν να ξαναγεννιούνται οι καλύτερες σοσιαλιστικές παραδόσεις του παρελθόντος, θυμόμαστε τον Μάρεκ Έντελμαν, τον ηγέτη αυτής της εξέγερσης και τον άνθρωπο που ενσάρκωνε περισσότερο από κάθε άλλο αυτές ακριβώς τις εβραϊκές σοσιαλιστικές, αντισταλινικές και αντισιωνιστικές παραδόσεις. Στα 14 χρόνια από το θάνατό του, αναδημοσιεύουμε το κείμενο της νεκρολογίας του και συνάμα απόσπασμα από το βιβλίο του για την ηρωϊκή εξέγερση του Γκέτο της Βαρσοβίας της οποίας ηγήθηκε ο ίδιος.