
Όταν κάποια αριστερά σιγοντάρει την επιχείρηση
απαξίωσης του Μαμντάνι από την ακροδεξιά
Του Γιώργου Μητραλιά
Από που ν ’αρχίσεις και πού να τελειώσεις. Στη χώρα μας, πολλοί αριστεροί δείχνουν να αγνοούν αυτό που γνωρίζει όλος ο κόσμος, σε βορρά και νότο, ανατολή και δύση. Ότι οι απανταχού γης ακροδεξιοί, νεοφασίστες και νεοναζί σεληνιάζονται και μόνο στο άκουσμα του ονόματος Τζωρτζ Σόρος. Ότι πολλοί από αυτούς έχουν ανακηρύξει τον 95χρονο μέγα κερδοσκόπο Σόρος σε υπ’ αριθμό ένα εχθρό τους και κύριο υπονομευτή του καπιταλισμού. Ότι ο Νετανιάχου του έχει κηρύξει πόλεμο, αποκαλώντας τον ορκισμένο εχθρό του σιωνισμού και του Ισραήλ, και χρηματοδότη των Παλαιστίνιων «τρομοκρατών». Ότι ο Τραμπ κατηγορεί τον Σόρος ότι «έχει προκαλέσει μεγάλη ζημιά στη χώρα» και ότι «πληρώνει» τους «ψυχοπαθείς ακροαριστερούς » είτε αυτοί είναι φοιτητές αλληλέγγυοι των Παλαιστινίων, είτε πολίτες κινημάτων αλληλεγγύης στους μετανάστες ή άλλων όπως Black Lives Matter, No Kings,κλπ. Ότι Νετανιάχου και Τραμπ κάνουν πράξη τις κατηγορίες τους με διώξεις («για τρομοκρατία»!) και άλλα κατασταλτικά/τιμωρητικά μέτρα κατά του Σόρος και των οργανώσεων του…





Éric Toussaint: Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις οποίες μπορούμε να προσθέσουμε και τη Μεγάλη Βρετανία, βρίσκονται σε μεγάλη δυσκολία. Πρώτον, η ανάπτυξη είναι σχεδόν μηδενική. Δεν είμαστε καθόλου οπαδοί της ανάπτυξης, αλλά από την άποψη του καπιταλισμού, η ανάπτυξη που πλησιάζει το μηδέν αποτελεί πρόβλημα για τους Ευρωπαίους καπιταλιστές.


Οι σφαγές της 7ης Οκτωβρίου 2023 προκάλεσαν τον θάνατο της Λωρίδας της Γάζας. Θα χρειαστούν χρόνια για να επανέλθει στη ζωή, αν ποτέ το καταφέρει. Αλλά αυτά τα γεγονότα, και η ισραηλινή επίθεση που ακολούθησε, σκότωσαν επίσης την ελπίδα για ένα διαφορετικό Ισραήλ. Είναι ακόμα πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί η έκταση των ζημιών που προκάλεσε αυτός ο πόλεμος μέσα στην κοινωνία και το κράτος του Ισραήλ. Η αλλαγή είναι προφανώς ριζική. Και εδώ επίσης, η απομάκρυνση των ερειπίων και η ανοικοδόμηση θα πάρουν χρόνια, αν βέβαια γίνουν κάποτε. Η Γάζα και το Ισραήλ έχουν καταστραφεί, ίσως ανεπανόρθωτα, το καθένα με τον δικό του τρόπο. Η καταστροφή της πρώτης είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού, για χιλιόμετρα επί χιλιομέτρων, ενώ η δεύτερη παραμένει κρυμμένη κάτω από την επιφάνεια.







Ένα πρώτο κοινό χαρακτηριστικό αυτών των διαφόρων αποικιακών διαδικασιών αφορά τη υπερβολική διάσταση της δικαιολογίας τους. Αν εξετάσουμε τους εποικισμούς που εγκαθίδρυσαν τα ευρωπαϊκά κράτη, διαπιστώνουμε ότι, για τις αστικές τάξεις του 19ου αιώνα, ήταν αυτονόητο ότι η Ευρώπη είχε «εκπολιτιστική αποστολή». Ο Jules Ferry το εξέφρασε με τα εξής λόγια σχετικά με το γαλλικό σχέδιο: «Οι ανώτερες φυλές έχουν ένα δικαίωμα επί των κατώτερων φυλών. Λέω ότι έχουν ένα δικαίωμα επειδή έχουν ένα καθήκον. Έχουν το καθήκον να εκπολιτίσουν τις κατώτερες φυλές » [2]. Με παρόμοια νοοτροπία, ο πνευματικός πατέρας του σιωνιστικού σχεδίου, ο Αυστριακός Theodor Herzl, έγραφε ότι η δημιουργία ενός κράτους των Εβραίων στην Παλαιστίνη θα προστάτευε την Ευρώπη και θα εξέφραζε την αποστολή της, καθώς «θα αποτελούσαν εκεί ένα τμήμα ενός τείχους ενάντια στην Ασία, καθώς και την εμπροσθοφυλακή του πολιτισμού ενάντια στη βαρβαρότητα» [3]. Αφού εξετάσουμε συνοπτικά την εξάπλωση των ευρωπαϊκών αποικιακών επιχειρήσεων από τον 15ο έως τον 20ό αιώνα, θα αναλύσουμε πώς αυτές επαναλήφθηκαν στην εποικιστική αποικιοκρατία των Εβραίων εποίκων στην Παλαιστίνη μετά το 1948 και στη συνέχεια στην οικοδόμηση του κράτους του Ισραήλ που την διαδέχθηκε, μέχρι το 2024.

